TT Museum nog in onzekerheid

Uit Dagblad vh Noorden 19 april 2024

Door Hilbrand Polman

Assen – De provincie denkt goed na over de aanvraag van 1 miljoen euro voor het TT Museum in Assen. „We staan voor een aantal grote opgaven”, zegt cultuurgedeputeerde Jisse Otter (BBB).

Al die ‘opgaven’ gaan geld kosten en daarom wil Otter een goede afweging maken of de provincie het gevraagde geld voor het TT Museum op tafel wil leggen. „We moeten dit in een breder perspectief beschouwen”, verklaarde hij woensdag tijdens een bijeenkomst van het Drents Parlement.

De provincie werkt dit jaar ook aan een cultuurnota. Daaruit blijkt onder meer dat het budget voor cultuuruitgaven jaarlijks met 2 miljoen euro omhoog moet, onder andere om instellingen te compenseren voor de gestegen kosten voor energie, salarissen enzovoorts.

Stichting TT Museum heeft vergevorderde plannen om het museum aan de Brinkstraat in Assen te realiseren. De gemeente Assen heeft al 1 miljoen euro toegezegd. Daarnaast zijn er diverse sponsors en andere geldschieters. Er is enige haast met de plannen, want volgend jaar is het precies een eeuw geleden dat de TT voor de eerste keer werd gehouden. De stichting wil de jubileumviering luister bijzetten met de opening van het fonkelnieuwe museum.

Maar Otter wil dus rustig de tijd nemen om een goede afweging te maken. „Toch hebben wij van de provincie de toezegging gekregen dat we binnen acht weken een reactie op onze subsidieaanvraag zouden krijgen”, zegt secretaris Ruud Wiersema van Stichting TT Museum.

Wiersema wijst erop dat de stichting voldoende heeft aan eenmalige bijdragen van zowel provincie en gemeente. Het bedrijfsplan voor het museum voorziet in een sluitende exploitatie zonder bijdragen van de overheid. Hij kan zich niet anders voorstellen dan dat de provincie een positieve beslissing neemt op het subsidieverzoek.

„De TT is Drents erfgoed en hoort net als Bartje helemaal bij de provincie. De provincie steekt ook veel geld in ander erfgoed, net als in Veenhuizen. En ook de provincie wil het eeuwfeest van de TT groots vieren. Dan zou het TT Museum er toch met een mooie overzichtstentoonstelling moeten staan?” Hij verwacht dat de provincie nog voor de komende TT hom of kuit geeft over de aanvraag.

Het museum is gepland in het pand van een voormalige discotheek. De initiatiefnemers willen er de bijzondere collectie in onderbrengen en tentoonstellen. Daarnaast moet er in het museum van alles te beleven zijn over de motorsport.