Wethouder Assen: ‘Besluit over subsidie TT Museum voor 1 april’

• bron: RTV Drenthe, 26-01-2024
Uiterlijk voor 1 april beslist de gemeente Assen over financiële steun aan het nieuwe TT Museum in de stad. Dat zegt cultuurwethouder Bert Jan ten Oever van Stadspartij PLOP. Er is maanden geleden om 1 miljoen gevraagd door Stichting TT Museum. Ook willen ze 1 miljoen van de provincie Drenthe en hopen ze nog op geld van het TT Circuit.
De tijd begint volgens voorzitter Sandra Hoekman van Stichting TT Museum ‘nu echt te dringen’, met de viering van honderd jaar TT in juni 2025 voor de boeg. “Hoe langer het allemaal nog duurt, des te kleiner de kans dat we aan de Brinkstraat op dat historische moment al iets moois kunnen laten zien.”
Volgens Hoekman is het streven wel dat er in het jubileumjaar iets staat. “We zorgen ervoor dat er hoe dan ook iets op de locatie te beleven is. Het zou mooi zijn als we dan de grote TT persconferentie daar vandaan kunnen laten komen.”

Drie etages TT-beleving

Afgelopen september stapte het museumbestuur met een ambitieus ontwerpplan naar het stadhuis. Kosten zijn 2,7 miljoen euro, inclusief aankoop van het pand. Voor dat geld moet de vroegere discotheek Diana aan de Brinkstraat transformeren naar ‘drie etages met complete TT-beleving’. De honderdjarige historie van het motorspektakel komt daarin voorbij in beeld en geluid, er zijn motoren, je kunt er als mecanicien sleutelen, tegen elkaar racen op een miniracebaan, en de TT camping en het TT Festival beleven. Ook het TT Circuit krijgt een prominente rol.

Armpje worstelen in college

Wethouder Ten Oever zei dat er voor de kerst een besluit zou vallen over de subsidie. Maar een beslissing is ingewikkelder dan gedacht. In het college van burgemeester en wethouders – met PLOP, Assen Centraal, ChristenUnie, VVD en SP – zijn ze al maanden aan het ‘armpje worstelen’. En dat gaat ook over andere miljoeneninvesteringen, zoals een dak op de wielerbaan en een openluchtzwembad. Die zetten de coalitie op scherp, maar alles gebeurt volledig achter de schermen, en niemand doet z’n mond erover open.
Zo kost een dak boven de wielerbaan met een sportcampus erbij 9 miljoen. Maart vorig jaar werd het plan gepresenteerd. Wat volgde was doodse stilte. En nog altijd komt het college niet met een concreet voorstel voor het overkappen van de wielerbaan. Vooral sportwethouder Albert Smit (Assen Centraal) wil dat dak er graag op, alleen coalitiegenoot PLOP moet er niks van hebben.
Ook willen sommige partijen, vooral Assen Centraal en PLOP, nu eindelijk eens een openluchtzwembad, waarvoor ook al meer dan een jaar plannen zijn. De goedkoopste variant kost 5,5 miljoen euro, de meest luxe 17 miljoen. Er volgt weer nader onderzoek, maar ook dat openluchtbad knaagt aan de fundamenten van het college.

TT Museum dupe?

Daar zit het TT Museum tussenin. De fractie van PLOP wil dat het TT Museum er nu eindelijk eens komt, en steun verdient. Maar sportwethouder Smit vindt het niet zo fijn dat datzelfde PLOP dwarsligt bij de wielerbaan.
Secretaris Ruud Wiersema van het TT Museum, toevallig ook partijvoorzitter van Stadspartij PLOP, vindt niet dat het museumplan de dupe mag worden van ‘een strijd binnen het college’. “Die miljoen voor het TT Museum is eenmalig. Een openluchtbad en wielerbaan kosten de gemeente straks jaarlijks geld. Die zaken kun je niet met ons museum vergelijken.”