Unieke bougiekist geschonken

Het TT Museum (in oprichting) heeft in november 2022 een prachtige koffer met bougie doosjes ontvangen. Een grote verzameling Lodge bougies die in bezit waren van het automuseum in Schagen. Daar was de koffer al geruime tijd toegevoegd aan de collectie, maar niemand wist er het fijne van en er was ook niemand die er echte belangstelling voor had.

Reden voor het Automuseum Schagen de koffer te schenken aan de mensen van het TT Museum in Assen.

Henk Eising heeft zich erover ontfermd en zal er voor zorgen dat de koffer goed bewaard wordt en bij de inrichting van het TT Museum een fraaie plek zal krijgen.

De koffer werd in de jaren vijftig telkens meegenomen naar motorraces, waar monteurs een keus uit de bougies konden maken, wanneer ze er een nodig hadden.

Daarvoor was de firma Transmark met een bus op de paddock aanwezig. Op bijgaande foto de bus, maar onbekend is, wie op deze foto voor de bus staat.

Voorwaarde was destijds dat de coureur voor wie zo’n Lodge bougie bestemd was, een handtekening in de deksel van de koffer zette.

Zo staan er in die deksel handtekeningen van onder meer Werner Haas, Dickie Dale, Lo Simons, George Morgan en vele anderen.

Op de bovenste foto de betreffende koffer met in de deksel verschillende handtekeningen. Mensen die meer informatie hebben over deze bijzondere koffer, of de bus, kunnen contact opnemen met het TT Museum in oprichting, via het mailadres: info@ttmuseum.nl