Unieke films voor TT Museum

Het TT Museum werd tijdens de Superbike verrast met een prachtig geschenk. Jan Frijters uit Breda bracht het museum een groot aantal super 8 films. Het waren films van de TT in de jaren 1974, 1975,1976, 1977 en 1978, juist de jaren waarin de grote drie uit de Nederlandse wegrace, Wil Hartog, Boet van Dulmen en Jack Middelburg vele successen boekten en Wil Hartog in 1977 de TT in de 500cc klasse won. De films zijn gemaakt door Henk Blaauw. Deze verwoed amateurfilmer werd geboren in Delfzijl en verhuisde later naar Breda, waar hij enige jaren geleden op 80 jarige leeftijd overleed. Blaauw was een groot motorsportliefhebber en legde alles op celluloid vast. Vanuit zijn nalatenschap kwamen de films uiteindelijk terecht bij Jan Frijters, eveneens een groot motorsportliefhebber.

Jan Frijters was als 16 jarig jochie al nauw betrokken bij toenmalig wegracecoureur Alex George en deed tijdens de TT vele hand en spandiensten voor hem.

Frijters, die al sinds begin jaren zeventig de TT in Assen bezoekt, kwam via de zoon van Rob Bron, Eddy Bron, op het spoor van het TT Museum en legde contact. Uiteindelijk overhandigde Frijters de films op 29 april, precies de datum waarop Frijters 61 jaar werd, aan Fred Lubbers van het TT Museum. TT Museum zal de films in haar archief plaatsen en in de nabije toekomst digitaliseren.

Op de foto Jan Frijters (midden) met zijn vrouw Rian. Links Fred Lubbers. TT Museum is Jan Frijters bijzonder erkentelijk voor het afstaan van het unieke beeldmateriaal. (Foto: Miranda Drenth / TT Circuit Assen).